Japan in Their Own Words (JITOW)/日本からの意見

"Clash of Civilizations" Theory Will Not Save the World
KONAMI Takashi  / Professor at Shumei University

November 20, 2001
In 1993, Professor Samual P. Huntington, the American political scientist, advanced his "Clash of Civilizations" theory as a paradigm that will dominate the world in the post-Cold War era. According to the Professor, the world was to become divided into seven or eight civilizations based on Christianity, Islam, Hinduism, Buddhism and Confucianism, and that the clash between these civilizations will provide an essential paradigm in understanding the world in the coming years. Incidentally, he also said Japan was a unique civilization of its own, not belonging to any of these major groupings. However, I have always thought that the world cannot be saved by this "Clash of Civilizations" model. And the attacks on the World Trade Center by Taliban terrorists have only strengthened my view.

Since the 18th century onwards, what could be described as a "utilitarian civilization" - hand in hand with the philosophy of Enlightenment - spread first in the Western world and then throughout the rest of the world towards the end of the 19th century. What ensued was a process in which countries with older cultures and traditions that were incompatible with this new civilization adapted in a variety of ways. And now, due to the progress in information technology, this process has culminated in globalism - this has been the explanation offered to describe what is happening in the world today. Utilitarianism spread throughout the Western world along with Jeremy Bentham's famous axiom "maximum felicitas - the greatest happiness of the greatest number" of the 1780s and served as the ideological basis for the development of capitalism that resulted from the advance of democracy and free market economy. In other words, Utilitarian ideas were not only alien to Europe, with its ancient traditions and cultures, but also to the ideological traditions of colonial America founded on Puritanism. Many of the so-called "Founding Fathers" who provided political direction in post-independence America were from Virginia, and being under the influence of Enlightenment philosophy were utilitarians who believed in Deism, different from the Puritan tradition which had its center in New England. Today, utilitarian culture is identified with the United States, and the global reign of utilitarianism is being described as "Coca-Colanization" or "MacDonaldization." But despite this tendency to criticize America, this is not a fair judgement. While the United States maybe the champion of utilitarian civilization, we should not forget that its traditional culture - just like Europe - had originally included many non-utilitarian aspects.

Meanwhile, Japan's progress since the Meiji Restoration has indeed been nothing but a process of adapting traditional culture to utilitarianism. And in this adaptation process, Japan took the stance of generally limiting itself to the extent of liberalizing its economy, democratizing its politics and allowing some degree of social choice, while retaining its traditional values on the cultural front, as is evident in the slogan - "Japanese Spirit, Western Learning." As a result, limits were imposed on the democratization of politics, which is intimately related to culture. In other words, Japan's final adaptation to modern utilitarian civilization had to wait until the reforms that took place under Occupational forces after World War II.

The above analysis applies also to Islamic countries such as Turkey, Pakistan and others, that have now become secularized or are seen to be moderate. It seems, after all, that what we are witnessing is none other than a return of the "Modernization Paradigm."

The writer is Professor at Shumei University.
The English-Speaking Union of Japan




「文明の衝突」論では世界は救えない
小浪 充 / 秀明大学教授

2001年 11月 20日
1993年アメリカの政治学者サミュエル・ハンチントン教授は、冷戦構造の崩壊後の世界を支配するパラダイムとして「文明の衝突」論を唱えた。同教授によれば、世界はキリスト教、イスラム教、ヒンヅー教、仏教、儒教等7つか8つの文明圏に分かれ、この文明間の衝突がこれからの世界を見る上で欠かすことの出来ないパラダイムを提供することになるということだった。ついでにいえば、日本はこれらの文明圏のどれにも属さない独自の文明圏を形成しているということだった。しかし「文明の衝突」モデルでは世界は救えないと私は考えてきた。タリバンのテロリストたちによる世界貿易センターへの攻撃は、この見方をいっそう強める結果をもたらした。

いま世界に起こりつつある事態は、18世紀以来啓蒙思潮とともにまず西欧世界に、次いで19世紀末以降世界の他の地域に広まった「功利主義文明」と呼ぶべき一つの文明に対して、これと矛盾する古い伝統文化をもつ国々が、それぞれ工夫をこらし、適応してきた過程が、情報化の進展によっていまや文字通りグローバル化してきたのだというものだった。すなわち1780年代ジェレミー・ベンサムの有名な「最大多数の最大幸福」という言葉とともに西欧世界に広がった功利主義思想は、その後の民主主義の発展、自由市場経済を通じての資本主義の発展のための思想的下敷きとなったもので、この思想は古い伝統文化をもつヨーロッパはもとより、じつはピューリタン思想に立つ植民地アメリカの思想的伝統からみても異質なものだった。アメリカ独立直後の政治に方向付けを与えたいわゆる「建国の父祖たち」は、その多くがヴァージニア出身で啓蒙思想の影響を受けており、ニューイングランドを中心とするピューリタン思想の伝統とは異なる理神論に立つ功利主義者たちだった。いま世界は、この功利主義文明をアメリカと同一視し、功利主義の世界支配をコカコラニゼーションとかマクドナルド化とか称して、アメリカに非難の目を向けがちだが、これはアメリカを正当に評価するものではない。アメリカは功利主義文明のチャンピオンではあるとしても、その伝統文化はヨーロッパと同じく、多くの非功利主義的要素を含んでいたことを想起すべきである。

日本の明治維新以来の足取りも、伝統文化の功利主義文明への適応過程そのものだった。この適応過程では、「和魂洋才」のスローガンが示すように、概して経済の自由化と政治の民主化、そしてある程度社会的選択の自由化の次元に留まり、文化面では伝統的価値を保持するというスタンスがとられた。このため日本では、文化と密接に関連する政治の民主化にも限界が画された。つまり、日本における近代功利主義文明へのより完全な適応は、第二次世界大戦後連合軍による占領下の改革まで持ち越されたのである。

以上の分析は、現在世俗化し、ないしは穏健派と目されるイスラム諸国(トルコ、パキスタン等)にも当てはまるもので、結局「近代化パラダイム」の復活にほかならないと思われるが、いかがであろうか。

(筆者は秀明大学教授。)
一般社団法人 日本英語交流連盟


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