Japan in Their Own Words (JITOW)/日本からの意見

Japanese Aid to China in ASEAN-Japan-China Context
ARAKI Mitsuya / Chief Editor, the International Development Journal magazine

January 9, 2003
In my view Japan's Official Development Assistance to China should be focused on the following two points. One, to assist in the preservation of China's natural environment, and two, to assist in reducing poverty in the inland regions, where as many as 100 million are said to be living on a dollar a day.

Japanese aid concerning the first point is shifting from its past focus on responding to environmental issues that accompanied industrial modernization, to dealing instead with the destruction of the ecosystem, which China itself considers a priority issue. While there is widespread national consensus in Japan regarding environmental assistance to China, the second point is potentially contentious. A typical objection is that "China now boasts the second largest foreign reserves after Japan and continues to show high economic growth, and should therefore take on the responsibility of resolving its own problem of inland poverty," and this has prevented the formation of a full national consensus.

My opinion is that firstly, Japan should endeavor to relieve poverty to proudly demonstrate the humanitarian stance of the Japanese people to the world. And secondly, that Japan should take the initiative in extending a helping hand to the poor to appeal the importance of respecting human beings and human rights to the Chinese government.

Let us turn next to Japan's course of action by placing China within an Asian context and adopting a perspective that encompasses the entire region. Emboldened by its economic success, China has lately begun pursuing multilateral diplomacy. This is not limited to its strategy vis-a-vis Taiwan, but is increasingly taking on the significance of a global strategy.

The foremost priority for Chinese diplomacy is to establish a solid foothold in ASEAN (Association of Southeast Asian Nations). In particular, its diplomatic offensive is being targeted at the Indochina Peninsula – Vietnam, Cambodia, Laos and Myanmar, which share borders with China and are considered to be the weakest link in the drive towards an ASEAN economic union – in the shape of development aid. Most recently, China has taken a politically effective step of forgiving large-scale debt extended to Vietnam, Cambodia and Myanmar, in an obvious demonstration of its national prowess.

Japan meanwhile has been lending support to the construction of economic and social infrastructure in ASEAN countries in an anticipatory investment under its 'Asia First' policy, beginning with the post-World War II reparations of the 1950s. It also extended economic assistance amounting to $72 billion at the time of the Asian economic crisis of the 1990s, which was a gesture symbolic of the unification of the Japanese and Asian economies.

If China's ASEAN offensive is left to run its course, it may gain the lion's share of the accomplishments of anticipatory economic assistance provided to the region by Japan over the past five decades. The Japanese government must lose no time in promoting a diplomatic strategy that is not sporadic, centered on development strategy that takes the ASEAN region – and especially the Indochina Peninsula - into consideration.

Japan must not leave ASEAN under China's mono-polar sphere of influence. At issue is how best to place ASEAN under multi-polar influence, and Japan should make an utmost effort for building a structure of coexistence and mutual prosperity that incorporates China into ASEAN. In future, for Asia to move towards the creation of a community not for its own sake but one that contributes to the world, Japan must show its leadership. For example, this would involve extending aid to Africa, which is underdeveloped compared with Asia. Japan's ODA towards China has now entered an era that extends beyond bilateral relations, which must be pursued from a perspective that places China within Asia as a whole.

The writer is Chief Editor of the International Development Journal magazine.
The English-Speaking Union of Japan




日本の中国に対する援助のあり方
荒木 光弥 / 国際開発ジャーナル編集長

2003年 1月 9日
日本の対中ODAは基本的に2点に絞られる。第1点は中国の環境保全を支援すること。第2点は中国内陸部の1日=1ドルの人びとが1億人もいるとみられる貧困削減を支援すること。

前者への日本の援助はこれまでの工業近代化に伴う環境問題への対応から、中国も重視している生態系環境破壊への対応へ移行しつつある。中国への環境協力に関しては広く国民のコンセンサスを得ている。しかし、後者の場合は「中国は今や日本に次ぐ外貨準備高を誇り、高い経済成長を続けている。だから自らの責任で内陸の貧困を解決すべきだ」という反論も潜在的に多く、これに関しては完全に国民的なコンセンサスを得ているとはいえない状況にある。

私はこれに対して第1に、人道的な立場を尊重する日本人のスタンスを、世界に向かって誇りを持って明示するためにも貧困救済は行うべきだと考える。第2に、中国政府に対して人間の尊重と人権の大切さを訴えるためにも、日本が率先して貧しい人びとへ救いの手を差しのべるべきだと考える。

次に、中国を「アジアの中の中国」としてとらえ、アジア地域を視野に入れた日本の対応のあり方を考えてみたい。最近の中国は経済発展の自信を得て全方位外交を展開しようとしている。それは単に台湾政策だけでなく、世界戦略的な色彩を濃くしている。

中国外交の最大プライオリティーはASEANへの足場固めである。なかでも中国の国境に接し、ASEANの経済共同化へ向けての弱点といわれるインドシナ半島(ベトナム、カンボジア、ラオス、ミャンマー)に開発資金の提供という形の外交攻勢をかけている。最近のトピックスは、ベトナム、カンボジア、ミャンマーに対して政治的効果の高い大口の債務帳消しを行ったことであるが、これなどはまさに“持てる国力”を誇示した使い方である。

日本は1950年代の賠償援助を発端に、ASEANの経済・社会インフラ建設に先行投資的な経済協力を“アジア重視”という政策の下で行ってきた。90年代のアジア経済危機の時も720億ドルに及ぶ経済支援を行っている。これは日本経済とアジア経済との一体化を象徴する援助でもあった。

中国のASEAN攻勢を放置しておくと、日本は50年に及ぶ先行投資的な経済協力の成果を中国に独り占めされる恐れがある。日本政府は早急に散発的ではないASEAN地域、特にインドシナ半島を念頭に入れた、開発戦略を柱とする外交戦略を推進すべきである。

日本はASEANを中国の一極的な影響力の下に置いてはならない。日本はいかにして多極的な影響力の下にASEANを置くかであり、中国をASEANに組み込んだ形の共存共栄体制を築くことに最大の努力を払うべきである。将来、アジアはアジアのための共同体化ではなく、世界に貢献するアジアの共同体を目指すためにも、日本は良きリーダーシップを持つ必要がある。たとえば、アジアがより遅れたアフリカを援助することなどが考えられる。対中ODAは今や二国間レベルだけでなく、アジア地域の中の中国を視野に入れて展開する時代を迎えている。

(筆者は国際開発ジャーナル編集長)
一般社団法人 日本英語交流連盟


English Speaking Union of Japan > Japan in Their Own Words (JITOW) > Japanese Aid to China in ASEAN-Japan-China Context